PEMANFAATAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS X MULTIMEDIA PADA MATA PELAJARAN KOMPUTER DAN JARINGAN DASAR DI SMK KETINTANG SURABAYA

Authors

  • Fadya Ayu Noviyanti Universitas Negeri Surabaya
  • Utari Dewi Universitas Negeri Surabaya

Keywords:

Utilization, Make A Match, Learning Outcomes, Computers and Basic Networks

Abstract

This study aims to evaluate the effectiveness of cooperative learning model type make a match in improving the learning outcomes of students in class X Multimedia at SMK Ketintang Surabaya in basic computer and network subjects. The research was conducted with experimental method and used Nonequivalent Control Group Design. The research subjects consisted of two classes, namely the control class and the experimental class.

The experimental class applied the make a match type cooperative learning model, while the control class applied conventional learning. The research data were collected through observation sheets and learning outcome tests. The results showed that the cooperative learning model of make a match type could be implemented well by teachers and students. The normality test results showed that the data were normally distributed and the homogeneity test results showed that the data were homogeneous. In addition, the results of hypothesis testing showed that there was a significant increase in the learning outcomes of students who applied the make a match type cooperative learning model compared to students who applied conventional learning. This research shows that the cooperative learning model of make a match type is effective in improving student learning outcomes in basic computer and network subjects at SMK Ketintang Surabaya. This learning model can be an alternative for teachers and schools in developing more effective and innovative learning strategies.

References

Ahmad, Susanto. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Grup

Arikunto, Suharsimi. (2009). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta:Bumi Aksara

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, Suharismi & Cepi Safruddin Abdul Jabar. (2014). Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Depdiknas. 2003. Undang-undang RI No.20 tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Hasanah, Z. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Peserta didik. Studi Kemahapeserta didikan, 1(1), 1–13.

Huda, M. (2014). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Huda, Miftahul. (2015). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta.Pustaka Belajar

Huda, Miftahul. (2017). Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Imas Kurniasih & Berlin Sani. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Jogjakarta: Kata Pena

Isjoni. (2013). Cooperative Learning: Mengembangkan Kemampuan Belajar Kelompok. Bandung: Alfabeta.

Kosilah & Septian. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Assure Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik. Jurnal Ilmu Penelitian, 1(6).

Nurhalizah, M. (2020). Kajian Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik. 09, 1–9.

Permendikbud. (2016). Standar Kompetensi Lulusan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Menteri Pendidikan dan Kebudayaan.

Pratiwi, Rina Hidayati. (2018). Metode Pembelajaran “Make a Match” Dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Ipa . Florea Volume 5 No. 1, Mei 2018.

Riyanti, Nisrohah Neni & Abdullah, M. Husni. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. JPGSD, Vol 06 No. 04 Tahun 2018, 440-450.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Sukerni, P. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Make a Match Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta didik Pada Tema Pengalamanku. Journal of Education Action Research, 4(1), 1.

Suherman, Erman, dkk. (2001). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA-UPI.

Suprapta, Dewa Nyoman. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Make a Match Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil belajar Bahasa Inggris Peserta didik. Journal of education Action Research, Vol 4 No. 3 Tahun 2020, 240-246.

Trianto. (2011). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka

Wijendra, I. W. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Make A Match Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia. Mimbar Pendidikan Indonesia, 1(2), 240–246

Published

2023-10-11

How to Cite

Noviyanti, F. A., & Dewi, U. (2023). PEMANFAATAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS X MULTIMEDIA PADA MATA PELAJARAN KOMPUTER DAN JARINGAN DASAR DI SMK KETINTANG SURABAYA. Educational Technology Journal, 3(2), 15–20. Retrieved from https://journal.unesa.ac.id/index.php/etj/article/view/23454
Abstract views: 143 , PDF Downloads: 96