PENGEMBANGAN E-MODUL PADA MATERI KONSEP JARINGAN KOMPUTER MATA PELAJARAN KOMPUTER DAN JARINGAN DASAR DI SMKS KETINTANG SURABAYA

Authors

  • Dea Alvanita Pangesti Pangesti Universitas Negeri Surabaya
  • Mustaji Mustaji Universitas Negeri Surabaya

Keywords:

Development, E-Module, Computer Network Concept, Learning Outcomes

Abstract

The purpose of this study is to determine the feasibility and effectiveness of e-module material on the concept of computer networks, computer subjects and basic networks. The development procedure used is the ADDIE model. The subjects in this study were class X Multimedia 2 as an experimental class and class X Multimedia 1 as an experimental class. The data collection method uses interviews, questionnaires and tests. To analyze data with the Normality Test using the F test, the Homogeneity Test uses the chi-squared formula and the T-Test uses the t-test formula. The experimental design used was the Pretest Posttest Control Group Design. Based on the results of data analysis from questionnaires and interviews, it can be concluded that the e-module material of the concept of computer networks is included in the category of feasible and good use in learning. While the results of data analysis of student learning outcomes show that e-modules are effective in improving learning outcomes. This can be proven by the results of the t test, t count obtained results greater than t table, namely 3.79 for t count and 1.66 for t table. Thus the e-module material on the concept of computer networks in Computer and Basic Networks subjects effectively improves the learning outcomes of class X Multimedia students

References

Aini, K., & Kurniawan, R. Y. (2022). Pengembangan E-Modul Dengan Strategi 5M Merdeka Belajar Penunjang Blended Learning Mata Pelajaran Ekonomi. OIKOS Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, VI(Vol 6 No 2), 145–158. https://doi.org/10.23969/oikos.v6i2.5480

Arifin, Fakhrul Dr. Bachtiar S. Bachri, M. P. (2018). Pengembangan E-Modul Berbasis Smartphone Mata Pelajaran Komputer Dan Jaringan Dasar Materi Sismtem Operasi Dan Instalasi Software Di Smk Negeri 1 Kalitengah Lamongan. 1–9.

Arikunto, S. (2013). Proedur Penelitian Suatu Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. New York.

Dewi, D. K., Pangesthi, L. T., Handajani, S., & Romadhoni, I. F. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Flip PDF Corporate Edition Pada Kompetensi Dasar Puff Pastry Siswa Kelas XII SMK. 1(2).

Dianawati, I. A., & Suputra, I. N. (2022). Pengembangan e-modul berbasis flipbook maker untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik pada kelas XII SMK. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 4(9), 3815–3825. https://doi.org/10.32670/fairvalue.v4i9.1557

Fikri, M. K. (2022). Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Interaktif Pada Materi Rangka Batang Di SMK Negeri 5 Surabaya. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 8(2).

Muanas, I., & Mariono, A. (2018). Pengembangan E-Modul Berbasis Aplikasi Android Materi Buku Digital Mata Pelajaran Simulasi Digital Kelas X Akuntansi Dan Keuangan Lembaga Di Smk Negeri 2 Sudimoro Pacitan. Jurnal Mahasiswa Teknologi …, 1–7. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jmtp/article/view/24031

Pendidikan, S., Elektro, T., Teknik, F., Sulistiyo, E., Elektro, T., Teknik, F., Elektro, T., & Teknik, F. (n.d.). PENGEMBANGAN E-MODUL BAGI SISWA KELAS XI JURUSAN TEI PADA MATA PELAJARAN PENERAPAN RANGKAIAN ELEKTRONIKA DI SMKN 1 JABON Meini Sondang Sumbawati. 137–144.

Praspita&Rosy. (2020). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Mata Pelajaran Administasi Umum Di Kelas X OTKP 1 SMK Negeri 1 Tuban. Jurnal Pendidikan Administasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 504-515.

Safitri, S. A. N., Rijanto, T., Ningrum, L. E. C., & Fransisca, Y. (2022). Pengembangan E-Modul Materi Pemrograman Dasar Bahasa C unruk Siswa Kelas X Program Keahlian Teknik Audio Video di SMK 3 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 11(3), 399–407.

Setyawati, O. C., & KRISTANTO, A. (n.d.). Pengembangan Mobile Learning Materi Prinsip Tata Letak Mata Pelajaran Dasar Desain Grafis Kelas X Multimedia Di SMK Muhammadiyah 2 Surabaya. Ejournal.Unesa.Ac.Id, 3. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jmtp/article/view/32465%0Ahttps://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jmtp/article/view/32465/29299

Sulandjari, S., & Miranti, M. G. (2021). Pengembangan Modul Elektronik Berbasis Website Pada Kompetensi Dasar Kue Indonesia Dari Ketan Dan Tepung Ketan. Jurnal Tata Boga (JTB), 10(2), 380–388.

Syafi’i, N. I. M. N., & Mariono, A. (2022). Pengembangan Media E-Modul Untuk Materi Pendapatan Nasional Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI SMA Negeri 19 Surabaya. Journal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 12(2).

Tania, L., & Susilowibowo, J. (n.d.). Pengembangan Bahan Ajar eModul Sebagai Pendukung Pembelajaran Kurikulum 2013 Pada Materi Ayat Jurnal… PENGEMBANGAN BAHAN AJAR E-MODUL SEBAGAI PENDUKUNG PEMBELAJARAN KURIKULUM 2013 PADA MATERI AYAT JURNAL PENYESUAIAN PERUSAHAAN JASA SISWA KELAS X AKUNTANSI SMK NEGERI 1 SURABAYA.

Utami, M. D., Sutiadiningsih, A., Purwidiani, N., & Miranti, M. G. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis Aplikasi Sigil Pada Materi Daging Dan Hasil Olahannya Bagi Mahasiswa Sarjana Terapan Tata Boga. Jurnal Tata Boga, 11(2), 147–154. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-tata-boga/

Vianis, R. O., Wulandari, S. S., & Patrikha, F. D. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis E-Modul Mata Kuliah Komunikasi Perkantoran Pada Mahasiswa S1 Pendidikan Administrasi Perkantoran Di Unesa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(3), 362–369. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n3.p362-369

Widiana, F. H., & Rosy, B. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Flipbook Maker pada Mata Pelajaran Teknologi Perkantoran. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3728–3739. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1265

Winatha, K. R. (2018). Pengembangan E-modul Interaktif Berbasis Proyek Mata Pelajaran Simulasi Digital. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 15(2), 188–199. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v15i2.14021

Zunaizah, W., & Mariono, A. (2017). Pengambangan MODUL TENTANG JARINGAN HEWAN PADA MATA PELAJARAN BIOLOGI KELAS XI IPA SMA NEGERI 22 SURABAYA. Jurnal Agrinika, 5(3), 1–2.

Published

2023-10-11

How to Cite

Pangesti, D. A. ., & Mustaji, M. (2023). PENGEMBANGAN E-MODUL PADA MATERI KONSEP JARINGAN KOMPUTER MATA PELAJARAN KOMPUTER DAN JARINGAN DASAR DI SMKS KETINTANG SURABAYA. Educational Technology Journal, 3(2), 21–26. Retrieved from https://journal.unesa.ac.id/index.php/etj/article/view/23452
Abstract views: 52 , PDF Downloads: 27