PENGEMBANGAN MEDIA AUDIO-VISUAL ANIMASI BERBASIS PROBLEM-BASED LEARNING PADA PEMBELAJARAN IPS KELAS IV SD

Authors

  • Cintya Febriyanda Wulandari Cintya Universitas Negeri Jakarta
  • Arita Marini Universitas Negeri Jakarta
  • Imaningtyas Imaningtyas Universitas Negeri Jakarta

Keywords:

Animation, Audio visual, IPS, ADDIE

Abstract

This study aims to develop problem-based learning-based audio-visual animation in social studies learning with the theme "My Hero" as a distance learning video for fourth grade elementary school students. Respondents in this study were students of class IV. The development model used is ADDIE with modifications to the implementation stage, with analysis, planning, development, implementation and evaluation stages. Data collection techniques used are observation, interviews, and questionnaires. The recapitulation of problem-based learning audio-visual animation conducted by media experts scored 98.21%, material experts scored 83.33%, and linguists scored 100%. The results of the recapitulation of the test for grade IV students in the one to one stage involved 4 students and 1 class teacher getting a score of 89.5%. Therefore, audio-visual animation based on problem-based learning can be said to be valid and appropriate for use in distance learning for fourth grade elementary school students.

References

Ahmad Susanto. (2013:171) Teori Belajar Dan Pembelajaran DiSekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group

Amri, Sofan & Lif Khoiru Ahmadi. (2010). Proses Pembelajaran Inovatif dan Kreatif Dalam Kelas, Jakarta: Prestasi Pustakaraya

Arsyad, A. 2002. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Asmara, Anjar Purba. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Tentang Pembuatan Koloid. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA: 15(1). ISSN 1411-612X ISSN-L 2355-6129.

Darmawaty Tarigan dan Sahat Siagian. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif pada Pembelajaran Ekonomi. Jurnal Teknologi Infomasi & Komunikasi dalam Pendidikan: 2(2), hlm. 189.

Daryanto, D., dan Rahardjo, M. (2012). Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Gava Media.

Edy Surahman dan Mukminan. (2017). Peran Guru IPS Sebagai Pendidik dan Pengajar dalam Meningkatkan Sikap Sosial dan Tanggung Jawab Sosial Siswa SMP. Harmoni Sosial Jurnal Pendidikan IPS: 4(1), hlm. 3. p-ISSN: 2356-1807 e-ISSN: 2460-7916.

Hasan, Said Hamid. 2013. Oktober 14-no.68). Perwara Dinamika: Pendidikan IPS nasib IPS di kurikulum 2013, 41.

Kementrian Riset Teknologi dan Perguruan Tinggi Republik Indonesia: Kopertis III. Standar perguruan tinggi dalam PP No, 19 tahun 2005.

Liliswanti, Riska., dkk. (2015). Peranan Media Dalam Pembelajaran. Jurnal Kesehatan: 6(1), hlm. 104.

Purba, Ramen A, dkk. (2020). Pengantar Media Pembelajaran. Sumatera Utara: Yayasan Kita Menulis.

Sapriyah. (2019). Media Pembelajaran dalam Prose Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP. Vol. 02 No. 01, p-ISSN:2620-9047, e-ISSN:2620-9071.

Saputra, Budiono. (2011). Manajemen Penelitian Pengembangan (Research and Development) Bagi Penyusun Tesis dan Disertasi. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Saputra, Targana Adi. (2016). Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar Berbasis Pembelajaran Tematik. EduHumanioraJurnal Pendidikan Dasar IPS: 1(2), hlm. 4. e-ISSN:2579-5457 p-ISSN:2085-1243.

Siska, Yulia. (2016). Konsep Dasar IPS: Untuk SD/MI. Yogyakarta: Garudhawaca.

Syahfitri. (2011). Teknik Animasi dalam Dunia Komputer. Jurnal SAINTIKOM: 10(3), hlm. 1-3.

Tafonao, Talizaro. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan: 2(2), hlm. 106. p-ISSN 2549-1725 e-ISSN 2549-4163.

Umamah. (2017). Pembelajaran Sejarah Kesiapannya MenghadapiTantangan Jaman. Paper Dosen Prodi Guruan Sejarah FKIP-UNEJ, hlm. 1-14.

Published

2023-04-24

How to Cite

Cintya, C. F. W., Marini, A., & Imaningtyas, I. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA AUDIO-VISUAL ANIMASI BERBASIS PROBLEM-BASED LEARNING PADA PEMBELAJARAN IPS KELAS IV SD. Educational Technology Journal, 3(1), 29–39. Retrieved from https://journal.unesa.ac.id/index.php/etj/article/view/21592
Abstract views: 351 , PDF Downloads: 837