PENGEMBANGAN MAJALAH ELEKTRONIK BERBASIS KONTEKSTUAL DALAM MUATAN PELAJARAN IPS KELAS V SEKOLAH DASAR
Keywords:
E-Magazine, Contextual, ADDIEAbstract
This study aims to develop contextual based e-magazine on the content in social studies lesson class V elementary school. The method used is the Research and Development (RnD) with the development process using the model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). However, due to the Covid-19 pandemic this research is only up to the development phase. Data collection techniques used are observation, interview and questionnaire. Respondents in this research are one material expert lecturer, one media expert lecturer, one linguist lecturer, three 5th graders of elementary school for one to one phase, and twelve students for small group phases. The results of the feasibility of 1) Media expert validation obtained a score of 96,15%, 2) Material expert validation obtained a score of 93,75%, 3) Linguist validation obtained a score of 85%. Based on the results of the validation of the experts, overall a score of 92,4% was obtained in the very good category. The test to 5th graders of elementary school is resulting in average score of 93,33% for one-to-one phase and 96,67% for small group phase which was included in the very good category so that the product was declared suitable for use.
References
Ardina, Dian dan Mukminan. (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Geografi Berbentuk Majalah Elektronik dengan Materi Hidrosfer untuk Siswa SMA Kelas X. Social: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 14 (1). https://doi.org/10.21831/socia.v14i1.19667.
Fiidami, Intan Nauran, Asharu, Nur Ngazizah. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbentuk Majalah Bedhug Berbasis Karakter Islami Pada Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 2 (1). https://doi.org/10.37729/jpd.v2i1.970.
Gunawan, Cakti Indra. (2017). Pedoman Menulis Bahan Ajar dan Referensi bagi Dosen. Malang: IRDH.
Hardiansyah, Irfan Arifin, dan Aswar. (2017). Desain dan Perwajahan Majalah Kurva Desain Komunikasi Visual. Jurnal Imajinasi, 1 (2). https://doi.org/10.26858/i.v1i2.9919
Jariati, Endang, dan Elvi Yenti. (2020). Pengembangan E-Magazine Berbasis Multiple Representasi untuk Pembelajaran Kimia di SMA pada Materi Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit. Jornal Of Natural Science and Integration, 3 (2). p-ISSN: 2620-4967 ,e-ISSN: 2620-5092, Oktober, hlm. 138-150.
Kurniawan, Edi, dan Abdul Karim Syahputra. (2018). Perancangan E-Magazine Berbasis Multimedia Pada Lembaga Dakwah Kampus UKMI AL-FAJR Amik Royal. Seminar Nasional Royal, 1 (1). ISSN 2622-6510, September, hlm. 169-172.
Lestari, Dinda Ajeng Ayu, Yustia Suntari, dan Dudung Amir Soleh. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif berbasis Google Slide pada Muatan IPS Materi Sikap Kepahlawanan dan Patriotisme Di Kelas IV Sekolah Dasar. Educational Technology Journal, 1 (2), Oktober, ISSN 2797-2593.
Meldina, Tika, dkk. (2020). Integrasi Pembelajaran IPS pada Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 4 (1). http://dx.doi.org/10.29240/jpd.v4i1.1572.
Noviyanti, dan Gading Gamaputra. (2020). Model Pengembangan ADDIE Dalam Penyusunan Buku Ajar. Jurnal Ilmiah Manajemen Publik dan Kebijakan Sosial, 4 (2).
Nurdyansyah, Riska Sugiarto, dan Pandi Rais. (2018). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Majalah Anak Materi Wudlu untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa. Islamic Education Journal, 2 (2). https://doi.org/10.21070/halaqa.v2i2.1772.
Putri, Citra Eka, dan Radja Erland Hamzah. (2018). Konvergensi Konten Majalah Popular dalam Industri Digital Media Cetak. Warta ISKI, 1 (2). https://doi.org/10.25008/wartaiski.v1i02.14.
Rayanto, Yudi Hari, dan Sugianti. (2020). Penelitian Pengembangan Model ADDIE & R2D2: Teori & Praktek. Pasuruan: Lembaga Academic & Research Institute.
Rohmah, Anisatur, Henry Januar Saputra, dan Ikha Listyarini. (2020). Pengembangan E-Magazine Berbasis Android Dalam Pembelajaran Kelas V Sekolah Dasar. Elementary School, 7(2). 10.31316/esjurnal.v7i2.777.
Selviani, Siska dan Welly Anggraini. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Majalah Fisika Sebagai Suplemen Pembelajaran Terintegrasi Nilai Keislaman. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 01 (1). https://doi.org/10.24042/ijsme.v1i1.2478.
Simamora, Ade Fitri, dan dan Rosmaini. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbentuk Majalah Elektronik Berbantuan Flip Book Maker Materi Teks Fabel Kelas VII di SMP Negeri 37 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Basastra , 8(3). https://doi.org/10.24114/bss.v8i3.15884.
Sugiyono. 2019. Metode Penelitian & Pengembangan Research and Development. Bandung: Alfabeta.
Suhada, Idad. 2017. Konsep Dasar IPS. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset
Susanti, Sri Widayati Rohmad, Yuniwati Wulandari, dan Mahfud Nahrowi. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Dengan Pendekatan Kontekstual Berbasis Situs Sejarah Untuk Meningkatkan Pendidikan Karakter. Heritage: Journal Of Social Studies, 1 (1). https://doi.org/10.35719/hrtg.v1i1.9
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section

