PELATIHAN PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA MELALUI VIDEO-BASED STUD
DOI:
https://doi.org/10.26740/ja.v1n2.p130-134Keywords:
Media pembelajaran, pelatihan pembuatan media, video based studyAbstract
Matematika merupakan pelajaran yang dianggap tidak menarik oleh siswa dan fenomena menunjukkan bahwa motivasi belajar matematika siswa sekolah dasar cenderung rendah. Media merupakan salah satu alat atau sarana untuk mengatasi masalah tersebut. Namun, kebanyakan guru belum memiliki kemampuan untuk membuat media pembelajaran matematika yang baik. Bahkan konsep media mereka masih terbatas kepada benda nyata yang digunakan sebagai contoh bangun ruang bukan untuk mengajarkan konsep. Kegiatan ini memfasilitasi guru untuk meningkatkan kemampuan mereka dalam hal pembuatan media pembelajaran menggunakan video based study. Hasil kegiatan menunjukkan bahwa 84% dari semua partisipan telah dapat membuat media dan mengintegrasikannya dalam rencana pembelajaran. Dari semua media yang dibuat masih merupakan media manual dan sistematika urutan penyajiannya masih perlu diperbaiki. Partisipan pelatihan memberikan respon positif terhadap pelatihan pembuatan media yang dilakukan dalam kegiatan ini.Downloads
Download data is not yet available.
References
Dale, Edgar. 1969. Audio-Visual Methods in Teaching, 3rd ed., Holt, Rinehart & Winston, New York, 108.
Degeng, I Nyoman Sudana. 1998. Teori Pembelajaran 2: Terapan. Program Magister Manajemen Pendidikan Universitas Terbuka.
Naz, Ahsan Akhtar, & Akbar, Rafaqat Ali. 2012. Use of Media for Effective Instruction its Importance: Some Consideration. Journal of Elementary Education a Publication of Deptt. of Elementary Education IER, University of the Punjab, Lahore Pakistan, 18(1-2), 35-40.
Onasanya. 2004. Selection and Utilization of Instructional Media for Effective Practice Teaching. Institute Journal of Studies in Education, 2(1), ISSN 0795-2199.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 65 tentang Standar Proses.
Sembiring, R.K. & Hadi, S. 2008. Reforming Mathematics Learning to Indonesian Classrooms Through RME. ZDM Mathematics Education, 40, 927-939.
Sherin, M.G and ES, E. A. 2005. Using Video to Support Teachers Ability to Notice Classroom Interactions. Journal of Technology and Teacher Education 13(3), 475-491.
Sudjana, N, Rivai, A. 2001. Media Pengajaran, Sinar Baru Algesindo: Bandung.
Degeng, I Nyoman Sudana. 1998. Teori Pembelajaran 2: Terapan. Program Magister Manajemen Pendidikan Universitas Terbuka.
Naz, Ahsan Akhtar, & Akbar, Rafaqat Ali. 2012. Use of Media for Effective Instruction its Importance: Some Consideration. Journal of Elementary Education a Publication of Deptt. of Elementary Education IER, University of the Punjab, Lahore Pakistan, 18(1-2), 35-40.
Onasanya. 2004. Selection and Utilization of Instructional Media for Effective Practice Teaching. Institute Journal of Studies in Education, 2(1), ISSN 0795-2199.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 65 tentang Standar Proses.
Sembiring, R.K. & Hadi, S. 2008. Reforming Mathematics Learning to Indonesian Classrooms Through RME. ZDM Mathematics Education, 40, 927-939.
Sherin, M.G and ES, E. A. 2005. Using Video to Support Teachers Ability to Notice Classroom Interactions. Journal of Technology and Teacher Education 13(3), 475-491.
Sudjana, N, Rivai, A. 2001. Media Pengajaran, Sinar Baru Algesindo: Bandung.
Downloads
Published
2016-10-28
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 License (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal for non commercial purposes.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.