Analysis of Historical Learning on Attitude and Interests of MA Al-Muhajirin Students
DOI:
https://doi.org/10.26740/metafora.v4n2.p71-76Keywords:
History, Attitudes and interests, StudentsAbstract
Learning history is now very vital at the high school level. The presence of the 2013 curriculum makes assessment in learning history not only seen from the learning outcomes obtained by students at the end of the semester, but also the process of attending school activities. The purpose of writing this scientific article is to analyze the history of learning towards the attitudes and interests of MA Al-Muhajirin students. In writing this scientific article, the writer is based on observational aspects that exist in MA Al-Muhajirin. From the author's observations that are supported by references that support the data obtained to be a reference writing this scientific article. discussion related to the analysis of historical learning on the attitudes and interests of MA Al-Muhajirin's students is known that the values of historical learning are very important in shaping the attitude of Al Muhajirin's students. How the history teacher makes it important and arouse students' interest in participating in history learning. Learning history that is well followed and always innovating will produce a good new nuance. His conclusion by following history learning well and the ability to innovate history teachers will add insight and knowledge to the development of students' attitudes and interests in learning.References
Brata, I. B. (2019). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Gending Rare sebagai Upaya Melestarikan Kearifan Lokal Bali. 19(1), 5065.
Hasyim, M. (2007). Penerapan fungsi guru dalam proses pembelajaran. (36), 265276.
Richardo, R. (2016). Program Guru Pembelajar¯: Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru Di Abad 21. (November), 777785.
Sanjaya, W. (2016). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenadamedia Group.
Sulaiman, Hasti, D. (2018). Menelusuri Jejak Sejarah Peninggalan Portugis di Kampung Numba. Jurnal Historia, 6(2), 237250.
Susilo, Agus & Wulansari, R. (2019). Kuliah Lapangan Sejarah Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Mahasiswa STKIP PGRI Lubuklinggau. Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah, 8(2), 117.
Susilo, A. & I. (2019). Peran Guru Sejarah dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Anak Era Globalisasi. IJSSE: Indonesian Journal of Social Science Education, 1(2), 171180.
Susilo, A., & Sarkowi, S. (2018). Peran Guru Sejarah Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Arus Globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43. https://doi.org/10.17509/historia.v2i1.11206
Tabroni, R., Zakaria, M. M., Dienaputra, R. D., & Mulyadi, R. M. (2020). Memandang Wajah Negara Islam Di Indonesia¯: Usaha Pembelajaran Sejarah Melalui Materi Konflik Pendahuluan. 10(1), 1634.
Triwiniastuti, C. S., Kristen, U., Wacana, S., Sabatini, W., Kristen, U., & Wacana, S. (2019). Implementasi Program Ujian Nasional Di SMA Negeri. (20), 1112.
Werang Kean, Yohanes Yakobus, D. (2018). Dari Ende Untuk Indonesia: Lawatan Sejarah Daerah Sebagai Sumber Belajar Bagi Generasi Muda. Jurnal Historia, 6(2), 251262.
Yusutria. (2017). Profesionalisme Guru Dalam Meningkatkan Kualitas Sumberdaya Manusia. Jurnal Curricula, 2(1), 3846.
Hasyim, M. (2007). Penerapan fungsi guru dalam proses pembelajaran. (36), 265276.
Richardo, R. (2016). Program Guru Pembelajar¯: Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru Di Abad 21. (November), 777785.
Sanjaya, W. (2016). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenadamedia Group.
Sulaiman, Hasti, D. (2018). Menelusuri Jejak Sejarah Peninggalan Portugis di Kampung Numba. Jurnal Historia, 6(2), 237250.
Susilo, Agus & Wulansari, R. (2019). Kuliah Lapangan Sejarah Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Mahasiswa STKIP PGRI Lubuklinggau. Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah, 8(2), 117.
Susilo, A. & I. (2019). Peran Guru Sejarah dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Anak Era Globalisasi. IJSSE: Indonesian Journal of Social Science Education, 1(2), 171180.
Susilo, A., & Sarkowi, S. (2018). Peran Guru Sejarah Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Arus Globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43. https://doi.org/10.17509/historia.v2i1.11206
Tabroni, R., Zakaria, M. M., Dienaputra, R. D., & Mulyadi, R. M. (2020). Memandang Wajah Negara Islam Di Indonesia¯: Usaha Pembelajaran Sejarah Melalui Materi Konflik Pendahuluan. 10(1), 1634.
Triwiniastuti, C. S., Kristen, U., Wacana, S., Sabatini, W., Kristen, U., & Wacana, S. (2019). Implementasi Program Ujian Nasional Di SMA Negeri. (20), 1112.
Werang Kean, Yohanes Yakobus, D. (2018). Dari Ende Untuk Indonesia: Lawatan Sejarah Daerah Sebagai Sumber Belajar Bagi Generasi Muda. Jurnal Historia, 6(2), 251262.
Yusutria. (2017). Profesionalisme Guru Dalam Meningkatkan Kualitas Sumberdaya Manusia. Jurnal Curricula, 2(1), 3846.

