Perancangan Buku Saku Sebagai Bahan Ajar Mata Pelajaran Humas dan Keprotokolan Kelas XI OTKP 2 di SMKN 1 Bojonegoro

Authors

  • Coco Dwi Permana Universitas Negeri Surabaya
  • Durinta Puspasari Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jpap.v9n1.p121-131

Keywords:

pocket book, public relations and protocol, teaching materials.

Abstract

A pocket book is a small sized book , practical and light that contains concise material or information and there are interesting pictures. Because the small size of the pocket book is easy to carry and can be read anywhere. This research aims to describe the process of development pocket books as teaching materials for Public Relations and Protocol class XI OTKP 2 SMKN 1 Bojonegoro. The development that will be used is 4D models development  from Thiagarajan which has been ajusted. The steps that will be done are definine, design, but for the  development and desseminate step will not be done because of the researcher's limitations. The results showed that the process of development a pocket book has several steps for the definition stage: 1) initial analysis which includes analysis initial abilities of students, concept analysis, task analysis and the formulation of learning objectives, 2) the design phase includes designing the material and initial design of the pocket book.

References

Agustien, A. V., & Agung, L. (2014). Pengembangan Buku Saku Sebagai Bahan Ajar Akuntansi Pada Pokok Bahasan Jurnal Penyesuaian Perusahaan Jasa. jurnal Pendidikan Ekonomi, 2 (2), 25.
Cahyono, B., Tsani, D. F., & Rahma, A. (2018). Pengembangan Buku Saku Matematika Berbasis Karakter pada Materi Trigonometri. Jurnal Phenomenon, 08(2), 185199.
Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Paduan Bahan ajar. Jakarta: Depdiknas.
Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Cv Pustaka Setia.
Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintific dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
Husain, M. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Buku Saku Pada Kompetensi Dasar Mengidentifikasi Definisi dan Ruang Lingkup Sarana dan Prasarana Kantor Pada Siswa Kelas Xi Apk 1 SMKN 1 Surabaya. 3 (3), 134.
KBBI Daring. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia Daring. Diambil 15 Mei 2020, dari https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/buku saku
Lestari, I. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi Sesuai dengan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Padang: Akademia.
Lestari, S. H. (2018). Pengembangan Buku Saku Materi Teori Masuk dan Berkembangnya Islam Di Indonesi Sebagai Bahan Ajar Sejarah Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sejarah, 5(2)(3), 202213. Diambil dari http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/risalah/issue/view/1573
Nuzula, E. F., & Asari, A. R. (2013). LIMAS SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK SISWA SMP Elvira Firdausi Nuzula dan Abdur Rahman As ari Universitas Negeri Malang Berdasarkan pengamatan selama kegiatan PPL di SMP Negeri 21 Malang , terlihat sebagian besar siswa kurang memanfaatkan buku paket d.
Prastowo, A. (2015). Paduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva press.
Presiden Republik Indonesia. UU No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Presiden Republik Indonesia. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No. 17 Tahun 2010. , (2010).
Rahmawati, N. L., Sudarmin, & Pukan, K. kedati. (2013). PENGEMBANGAN BUKU SAKU IPA TERPADU BILINGUAL DENGAN TEMA BAHAN KIMIA DALAM KEHIDUPAN SEBAGAI BAHAN AJAR DI MTs. USEJ - Unnes Science Education Journal, 2(1), 157164. https://doi.org/10.15294/usej.v2i1.1769
Setyono, Y., Karmin, S., & Wahyuningsih, D. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buletin Dalam Bentuk Buku Saku Untuk Pembelajaran Fisikakelas Viii Materi Gaya Ditinjau Dari Minat Baca Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Sebelas Maret, 1(1), 120143.
Soedijarto. (2008). Landasan dan Arah Pendidikan Nasional Kita. Jakarta: PT Kompas Media Nusantara.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Sukmahadinata. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Tobroni, M. (2015). Belajar & Pembelajaran. yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.
Trianto. (2007). Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Trianto. (2014). Model Pembelajaran Terpadu¯: Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.
Windayani, Kasrina, & Ansori, I. (2018). PENGEMBANGAN BUKU SAKU BERDASARKAN HASIL EKSPLORASI TANAMAN OBAT SUKU PENDAHULUAN Dalam proses pembelajaran , guru selain sebagai pendidik , pembimbing , dan pengarah serta narasumber pengetahuan juga sebagai motivator yang bertanggung jawab secara keselu. 2(1), 5157.

Downloads

Published

2020-07-24

Issue

Section

Artikel
Abstract views: 820 , PDF Downloads: 1561