Pengembangan Instrumen Penilaian Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills) pada Kompetensi Dasar Menerapkan Sistem Penyimpanan Arsip SIstem Abjad, Kronologis, Geografis, Nomor, dan Subjek di Jurusan OTKP SMKN 1 Bojonegoro

Authors

  • Siti Fatimah Universitas Negeri Surabaya
  • Triesninda Pahlevi Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jpap.v8n2.p318-328

Abstract

The aim of this research are developing assessment instruments based on Higher Order Thinking Skills, knowing the appropriateness of Higher Order Thinking Skills based instruments and knowing students' higher order thinking skills. The test subject used is class X majoring in OTKP SMK 1 Bojonegoro which consisting of 108 students. The assessment instruments developed totaling 30 item multiple choice questions. The assessment instruments developed also went through the validation stage of material experts, evaluation experts, and linguists with 97% results with œvery strong criteria. Assessment instrument on the basic competencies to implement an archive, alphabetical, chronological, geographical, number, and subject storage system in the Department of OTKP SMK 1 Bojonegoro is very feasible to use. The trial results of the Higher Order Thinking Skills-based assessment instrument showed that the high-level thinking ability of students in class X of the Department of OTKP SMK 1 Bojonegoro was in the "good" category.

References

Apandi, I. (2019). Mewujudkan Pembelajaran Abad 21 dan HOTS melalui Penguatan Keterampilan Proses Guru dalam PBM. Kompasiana.com. (https://www.kompasiana.com/idrisapandi/5d0c8a690d823029f070a5c2/pendekatan-saintifik-hots-literasi-dan-pendidikan-karakter-dalam-pembelajaran-abad-21?page=all. Diakses 01 Oktober 2019)
Arifin, Z. (2009). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Awaliyah, S. (2017). Penyusunan Soal HOTS bagi Guru PPKN dan IPS Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Praksis Dan Dedikasi Sosial, 1(1), 4653.
Badjeber, R., Purwaningrum, J. P., Studi, P., Matematika, P., Alkhairaat, U., Studi, P., ¦ Kudus, U. M. (2018). Pengembangan Higher Order Thinking Skills. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 3643.
Basuki, I., & Hariyanto. (2016). Asesmen Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Budiman, A., & Jailani, J. (2014). Pengembangan Instrumen Asesmen Higher Order Thinking Skill (Hots) Pada Mata Pelajaran Matematika Smp Kelas Viii Semester 1. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 139151. https://doi.org/10.21831/jrpm.v1i2.2671
Fajriyah, K., & Agustini, F. (2018). Analisis Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SD Pilot Project Kurikulum 2013 Kota Semarang. Elementary School, 5(1), 16.
Fanani, M. Z. (2018). Strategi Pengembangan Soal Higher Order Thinking Skills (HOTS) Dalam Kurikulum 2013. E Dudeena Journal Of Islamic Religious Education, II(1), 5776.
Fitrianawati, M. (2015). Peran analisis butir soal guna meningkatkan kualitas butir soal, kompetensi guru dan hasil belajar peserta didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan PGSD UMS & HDPGSDI Wilayah Jawa. FKIP Universitas Dahlan. Yogyakarta. 282295.
Hartini, H., & Sukardjo, S. (2015). Pengembangan Higher Order Thingking Multiple Choice Test Untuk Menguukur Keterampilan Berpikir Kritis IPA Kelas VII SMP/MTs. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(1), 86-101.
Harususilo, Y. E. (2018). Mendikbud Imbau Guru Kembangkan Pembelajaran HOTS. Kompas.com. (https://edukasi.kompas.com/read/2018/11/12/21323171/mendikbud-imbau-guru-kembangkan-pembelajaran-hots. Diakses 02 Oktober 2019)
Helmawati. (2019). Pembelajaran dan Penilaian Berbasis HOTS. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ibrahim. (2011). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Sekolah Berbasis Masalah Terbuka Untuk Memfasilitasi Pencapaian Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif Matematis Siswa. Prosiding Seminar Nasional UNY, FMIPA UNY. Yogyakarta. 121132.
Istiyono, E., Mardapi, D., & Suparno. (2014). Pengembangan Tes Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Fisika (PysTHOTS) Peserta Didik SMA. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 18(1), 112.
Jihad, A., & Haris, A. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Lailly, N. R., & Wisudawati, A. W. (2015). Analisis Soal tipe Higher Order Thinking Skill (HOTS) dalam Soal UN Kimia SMA Rayon B Tahun 2012/2013. Kaunia, XI(1), 2739.
Nuswowati, M., Binadja, A., Efti, K., & Ifada, N. (2010). Pengaruh Validitas Dan Reliabilitas Butir Soal Ulangan Akhir Semester Bidang Studi Kimia Terhadap Pencapaian Kompetensi. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 4(1), 566573.
Purbaningrum, K. A. (2017). Kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa smp dalam pemecahan masalah matematika ditinjau dari gaya belajar. JPPM, 10(2), 4049.
Riduwan. (2015). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian & Pengembangan. Bandung: Alfabeta.
Sunarti, & Rahmawati, S. (2014). Penilaian dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Andi Offset.
Uno, H., & Koni, S. (2012). Assesment Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Widana, I. W. (2017). Modul Penyusunan Soal HOTS 2018. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Wijayanti, T., Sukestiyarno, & Masrukhi. (2015). Implementasi Penilaian Kemampuan Berfikir Kritis dan Karakter Demokratis Pada Materi Sistem Politik Indonesia Dengan Metode Pembelajaran Role Playing Berbasis Konservasi. Journal of Educational Research and Evaluation, 4(2), 101108.

Downloads

Published

2020-06-16
Abstract views: 5494 , PDF Downloads: 11121