Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Administrasi Umum Kelas X OTKP Di SMK Ketintang Surabaya

Authors

  • Sonia Adelina Universitas Negeri Surabaya
  • Brillian Rosy Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jpap.v8n2.p205-214

Keywords:

learning outcomes, snowball throwing learning models

Abstract

This study aims to determine the effect of snowball throwing cooperative learning models on student learning outcomes in class X OTKP on the basic competence of implementing communication at work in SMK Ketintang Surabaya. This type of experimental research uses a quasi experimental design with a non-equivalent control group design. The research sample is students of class X OTKP2 and X OTKP3, each consisting of 30 students. Data collection techniques with documentation, interviews, tests, and observations. The research instrument uses the cognitive realm. Data analysis used normality test, homogeneity test, t-test and gain score. The results of this study indicate the results of the t test obtained the value of tcount> ttable (6.579> 2.001) and the difference (gain score) of the pre-test and post-test values obtained that tcount> ttable (7.101> 2.001) so that the average difference from the pre-value test and post-test experimental class 0.62 is greater than the value of the pre-test and post-test control class of 0.33. It can be concluded that the cooperative learning model of snowball throwing type affects the learning outcomes of Grade X OTKP students at SMK Ketintang.

References

Amri, S., & Ahmadi, K. (2010). Konstruksi pengembangan pembelajaran pengaruhnya terhadap mekanisme dan praktik kurikulum. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya.
Aqib, Z. (2013). Model-Model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.
Arifin, Z. (2010). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Arikunto, S. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Dimyati, & Mudjiono. (2009). Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Putri, E. S., & Nurdiawati, D. (2017). The effectiveness of Å“snowball throwing method in teaching writing procedure text. Dialektika Journal 4(2) 39-53.
Fathurrohman, M. (2015). Model - Model Pembelajaran Inovatif. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Fitriani, K., Martuti, N. K., & Utami, N. R. (2018). The effectiveness of snowball throwing model on the living things classification material to students learning interest and outcomes. UNNES-Journal of Biology Education,7(1),91-98.
Haryono. (2019). Pembelajaran IPA ABAD 21 (Cetakan Pe; Sucianti, ed.). Yogyakarta: Penerbit Kepel Press.
Huda, M. (2013). Model- Model Pengajaran Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Isnawan, G. M., & Zahroni, T. R. (2016). Effectiveness of cooperative learning approach (snowball throwing) in logics instruction at Amikom Mataram. Prociding "International Conference On Research, Implementation And Education Of Mathematics", hlm 415-418, Universitas AMIKOM, Mataram.
Jannah, M. M., & Wiyatmo, Y. (2018). Pengembangan media pembelajaran permainan ludo untuk meningkatkan penguasaan materi dan minat belajar fisika peserta didik SMA. UNY- Jurnal Pendidikan Fisika 3(1) 240-249.
Jihad, A., & Haris, A. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Kesuma, D. (2011). Pendidikan Karakter Kajian Teori Dan Praktik Di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mutmainah, A. (2015). Penerapan model pembelajaran snowball throwing berbantuan alat peraga terhadap kemampuan pemecahan masalah pada materi peluang kelas XI SMK PGRI Batang Pada Tahun Ajaran 2014/2015. UNIKAL - Jurnal ilmiah Pendidikan Matematika 3(1) 9-14.
Piani, O. B., Yasmi, E., & Azmi, J. (2015). Penerapan model pembelajaran kooperatif snowball throwing untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada pokok bahasan struktur atom dan sistem periodik unsur di kelas XI SMA Negeri 1 Pasir Penyu.Unri - Chemical Education Journal, 2(3), 331-346
Purwanto. (2014). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rosy, B. (2018). School based management; keefektifan kurikulum pembelajaran ekonomi di SMA Negeri 3 Madiun.UNESA - Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(1) 92-102.
Sirait, M. (2013). Upaya Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan (Peningkatan Mutu Belajar).Kompasiana.com. (https://www.kompasiana.com/marlensirait/55293556f17e61cc4a8b45aa/upaya-untuk-meningkatkan-mutu-pendidikan-peningkatan-mutu-belajar= 24 Juni 2015, diakses pada tanggal 24 Oktober 2019).
Slameto. (2010). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana, N. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2017). Metodelogi Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sumiati, & Asra. (2011). Metode Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.
Suprijono, agus. (2013). Cooperative Learning (Teori Dan Aplikasi Paikem). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Susanto, A. (2016). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media Group.
Depdiknas .(2003). Undang-undang RI No.20 tahun 2003. Tentang sistem pendidikan nasional. Jakarta
Uno, H., & Mohamad, N. (2015). Belajar Dengan Pendekatan PAIKEM. Jakarta: Remaja Rosdakarya.
Vidianawati, I., Suherman, & Tiwow, V. M. (2014). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing terhadap hasil belajar struktur atom kelas X di SMA Negeri 1 Marawol. Univeritas Tadolako - Jurnal Akademik Kimia, 3(1) 264-271
Igati, W. I. (2018). Pengaruh model pembelajaran snowball throwing terhadap aktivitas dan hasil belajar siswa SMA Negeri 1 Plumpang. UNESA - Jurnal Pendidikan Ekonomi, 6(3) 266-270.

Downloads

Published

2020-06-16
Abstract views: 401 , PDF Downloads: 436