Analisis Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa

Authors

  • Homroul Fauhah Universitas Negeri Surabaya
  • Brillian Rosy Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jpap.v9n2.p321-334

Keywords:

Learning outcomes, make a match

Abstract

This article aims to analyze how the learning model make a match to learningoutcoms in archival subjects, the basic competencies of various archival equipment. In the learning process of archiving equipment many teachers still use the direct learning model with the lecture method, this makes students bored and bored during the learning process, so that teachers need to vary the learning models that are fun and in accordance with learning so that the students are not bored and fed up. Make a match model is appropriate learning models to improve learning outcoms, because the make a match learning model can makestudents more aktive, develop student knowledge, be motivated, and interact with each other in cooperation so that it affects the student learning outcoms. This type of research is conceptual which proves that the make a match learning model can affect learningoutcoms.

References

Annisa, L. & Wakijo. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Berbasis Masalah terhadap Hasil Belajar IPS Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 1 Trimurjo. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 7(1), 77-83.

Arisanty, D. & Riyah. (2015). Application of Make A Match Model to Improve Geography Learning Outcomes. Journal of Technology and Science Education, 5(3), 184-193.

Astika, N. & Nyoman, N. A. (2012). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 3(2), 110-117.

Avisca, K. C. W. (2017). Employing of Cooperative Learning Model Make A Match Type Aided Speaking Card Media as an Effect to Improve the Learning Outcome. Satya Widiya, 33(1), 56-63.

Benny, A. P. (2009). Model Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: PT Dian Rakyat.

Berlian, Z., Aini, K., & Nurhikmah, S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Biologi di SMP Negeri 10 Palembang. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 3(1), 13-17.

Fadlillah, M. (2014). Implementasi Kurikulum 2013. Yogyakarta: Rose KR.

Fathurrohman, M. (2015). Model-model Pembelajaran Inovatif Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. Jogjakarta: Ar-Ruz Media.

Febryananda, I. P. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran Sosiodrama terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI OTKP pada Kompetensi Dasar Menerapkan Pelayanan Prima kepada Pelanggan di SMKN 2 Kediri. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 07(04), 170-174.

Hamalik, O. (2017). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Huda, M. (2013). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kurniasih, I. & Berlin, S. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesional Guru. Yogyakarta: Kata Pena.

Marliani, N. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa melalui Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP). Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(1), 14-25.

Mulyono, A. (2018). Kearsipan Program Keahlian Manajemen Perkantoran SMK/MAK. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurtanto, M. (2015). Implementasi Problem-Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif, Psikomotor, dan Afektif Siswa di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(3), 352-363.

Parwati, J., Sudarma, & Parmiti. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Make A Match Berbantuan Media Gambar terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Mimbar PGSD, 5(2), 1-10.

Prastya, U. C. A., Sudarmiatin, & Sumarmi. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Make A Match Berbantuan Slide Share terhadap Hasil Belajar Kognitif IPS dan Keterampilan Sosial. Jurnal Pendidikan, 1(8), 1555-1560.

Ricardo & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 188-209.

Riyanti. N. N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 6(04), 440-450.

Rosy, B. (2018). School Based Management; Keefektifan Kurikulum Pembelajaran Ekonomi di SMA Negeri 3 Madiun. Jupeko (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 3(1), 92-102.

Rusman. (2014). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Sardiman, A. (2014). Media Pendidikan Pengertian dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Sirait, M. & Noer, P. A. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika, 1(3), 252-259.
Siregar, E. S. & Sentosa, S. U. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar IPS Terpadu di SMP Negeri 2 Tantom Angkola. Jurnal Kajiaan Pendidikan Ekonomi, 2(2), 1-13.
Sudjana, N. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Roda Karya.
Sundari, J. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Kajian Pustaka Matematika, 02(02), 227-234.
Thobroni, M. (2015). Belajar & Pembelajaran Teori dan Praktik. Yogyakarta: Ar-Ruz Media.
Tiyasa. (2018). The Effect of Cooperative Learning with Make a Match Type to Mathematic Learning Outcome of Primary School Student. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi, 8(2), 127-135.
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 43 Tahun 2009 tentang Kearsipan.
Wijanarko, Y. (2017). Model Pembelajaran Make A Match untuk Pembelajaran IPA yang Menyenangkan. Jurnal Taman Cendikia, 01(01), 52-59.
Wulandari, Km. E., Suarni, Kt., & Renda, N. T. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Make A Match Berbasis Penilaian Portofolio terhadap Hasil Belajar IPA. Journal of Education Action Research, 2(3), 240-248.

Downloads

Additional Files

Published

2020-08-18
Abstract views: 13453 , PDF Downloads: 42555 , PDF Downloads: 0