PENERAPAN PEMAHAMAN MENGENAI HAKIKAT MANUSIA DALAM PROSES PENDIDIKAN TERHADAP SISWA MENENGAH ATAS
DOI:
https://doi.org/10.26740/jp.v5n1.p%25pKeywords:
Human nature, education process, philosophy of Islamic education, human potential, and characteristic of humans.Abstract
Human nature is the core found in humans. In the perspective of Islamic Education Philosophy is something very important and fundamental that can determine human life. The target of education is humans who intend to help students to grow and develop their human potential. Human potential is an ability that might be developed to become a human. Education should be able to humanize humans. By basing on an understanding of human nature, educational activities and processes are carried out and aim to develop a more normative human personality. Because, without a true understanding of what, who, why, and for what humans, education will fail to realize the ideals of human beings. The ultimate goal of education is to make the person based on the principle of real realization, namely to realize the potential that already exists in humans in the form of moral potential, skills and physical development.
References
Siti, K,. (2013). Hakikat Manusia Menurut Pandangan Islam dan Barat. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 13 (2) No. 2, 300
Khobir, A. (2010). Hakikat Manusia dan Implikasinya dalam Proses Pendidikan (Tinjauan Filsafat Pendidikan Islam). FORUM TARBIYAH 8(1), 2
Utari, S. Kemandirian Belajar: Apa, Mengapa, dan Bagaimana Dikembangkan Pada Peserta Didik.,1
Alivermana, W., œUpaya Mengemangkan Sikap Spiritualdan Sosial Peserta Didik Berbasis Psikologi Positif di Sekolah, hal 4
Henry, M, S., œ Keterampilan Metakognitif dan Berpikir Tingkat Tinggi dalam Pembelajaran Genetika ( Artikulasi Konsep dan Verifikasi Empiris ) œ,BIOEDUKASI 4(2), 28
Hartono, œDimensi Religius dalam Pembelajaran Sains dan Teknologi: Kasus Madrasah Aliyah Darul Ulum Jombang, Vol. XVII, 2012, hal.96
Miftah Syarif, œHakikat Manusia dan Implikasinya Pada Pendidikan Islam, Al-Thariqah Vol.2 No.2, 2017, hal.141
Sekar, D,D., Ika, A,P., & M. Kanzunnudin, œImplementasi project based learning berpendekatan science edutainment terhadap kreativitas peserta didik, Jurnal Refleksi Edukatika Vol.7 No.2, 2017, hal. 146
Selvia Oktaria, œ Pengaruh penerapan buku kendali terhadap sikap teladan peserta didik dalam tata tertib , 2015, hal.7
Faridah, H,., œProses Pembelajaran Berorientasi Pada Pengembangan Soft skills, Jurnal Husada Mahakam Vol. III No. 4, 2012, hal. 165
Ruma, M,. œ Strategi Pendidikan Islam Dalam Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia, Jurnal el-Hikmah Fakultas UIN Maliki Malang, hal.110.
Suryana, D, PENDIDIKAN ANAK USIA DINI (Teori dan Praktik Pembelajaran), (Penerbit UNP Press Padang, 2013),hal.1
Rahma, A., Wati, G. K., Idris, A. K., Irfan, M., & Moordiningsih, M,PENGARUH KETEGUHAN HATI DALAM KEHIDUPAN SOSIAL, BUDAYA DAN AGAMA: Tinjauan Psikologi Islam dan Psikologi Indigenous, ISLAM DAN PERADABAN UMAT:Bidang Politik Sosial Ekonomi Pendidikan dan Teknologi,2013, hal.512
Prof. Dr. Hamka, Tasawuf Modern: Bahagia Itu Dekat Dengan Kita Ada Dalam Diri Kita, (Jakarta: Republika Penerbit, 2018). Hlm. 19.
Baharudin, Aktualisasi Psikologi Islam(Yogyakarta: Pustaka Pelajar,2005), hal.206
Khobir, A. Hakikat Manusia dan Implikasinya dalam Proses Pendidikan (Tinjauan Filsafat Pendidikan Islam), FORUM TARBIYAH Vol.8 No.1, 2010, hal.1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
![](https://journal.unesa.ac.id/public/site/grafik.png)
![](https://journal.unesa.ac.id/public/site/pdf.png)