Analisis Standar Penilaian Pendidikan di Indonesia

Authors

  • Noven Kusainun UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.26740/jp.v5n1.p%25p

Keywords:

standard, assessment, education

Abstract

One important factor in the education system is assessment. Educational assessment must have clear and operational standards. Education assessment standards in Indonesia are regulated in Permendikbud Number 23 of 2016 consisting of 8 chapters and 15 articles. The purpose of this study is to analyze the criteria in the educational assessment standards in Indonesia. This research uses a literature study method with technical analysis in the form of content analysis. The results showed that the standard of education assessment in Indonesia has included clear criteria in the assessment. Assessment criteria include the scope, objectives, benefits, principles, mechanisms, procedures, and instruments of assessment of student learning outcomes. These criteria serve as guidelines in assessments conducted by educators, education units, and the government.

References

Nilamsari, Natalina. (2014). Memahami Studi Dokumen dalam Penelitian Kualitatif. Wacana, 8 (2), 177-181.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 49 Tahun 2014 Tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 104 Tahun 2014 Tentang Penilaian Hasil Belajar oleh Pendidik pada Pendidikan Dasar dan Menengah.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 44 Tahun 2015 Tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 58 Tahun 2015 Tentang Penyelenggaraan Ujian Sekolah/ Madrasah atau Bentuk Lain yang Sederajat.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2016 Tentang Standar Penilaian Pendidikan.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 3 Tahun 2017 Tentang Penilaian Hasil Belajar Oleh Satuan Pendidikan dan Penilaian Hasil Belajar Oleh Pemerintah.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 4 Tahun 2018 Tentang Penilaian Hasil Belajar Oleh Satuan Pendidikan dan Penilaian Hasil Belajar Oleh Pemerintah.

Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan.
Putra, Sitiatava Rizema. (2013). Desain Evaluasi Belajar Berbasis Kinerja. Yogyakarta: Diva Press.

Sudaryono. (2014). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta Pusat: Lentera Ilmu Cendekia.

Sumintono, Bambang dan Wahyu Widhiarso. (2015). Aplikasi Pemodelan Rasch: pada Assessment Pendidikan. Cimahi: Trim Komunikata.
Suprananto, (2012). Pengukuran dan Penilaian Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Uno, Hamzah B. Dan Koni Satria. (2012). Assessment Pembelajaran. Jakarta : Bumi Aksara.

Yusuf, A. Muri. (2015). Asesmen dan Evaluasi Pendidikan: Pilar Penyedia Informasi dan Pengendalian Mutu Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Downloads

Published

2020-04-01

How to Cite

Kusainun, N. (2020). Analisis Standar Penilaian Pendidikan di Indonesia. JP (Jurnal Pendidikan) : Teori Dan Praktik, 5(1). https://doi.org/10.26740/jp.v5n1.p%p
Abstract views: 4412 , PDF Downloads: 11808