GAME INTERAKTIF BERBASIS UNIVERSAL DESIGN LEARNING BAGI SISWA SLOW LEARNER DI SEKOLAH INKLUSI

Authors

  • Putri Zachrotul Chumairo Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang
  • Mohammad Efendi Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang
  • Ahmad Samawi Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang
  • Diniy Hidayaturrahman Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang
  • Ediyanto Ediyanto Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang
  • Asep Sunandar Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.26740/jp.v6n2.p123-128

Keywords:

interactive media, universal design learning, slow learner

Abstract

Slow learning is a learning disability in children that greatly slows down the learning process so that every learning activity takes longer than their peers. Universal Design for Learning (UDL) is a learning design defined as the design of material that is generally made to be more easily understood by diverse students in an inclusive classroom. That way, UDL aims to minimize learning difficulties for students with different learning needs, including students with special needs. In learning, media is an important factor that helps support learning success, especially for students with special needs, including children who are slow to learn. Learning media that are considered suitable to support the success of children slow to learn are interactive games whose core material is presented in the form of videos that are enhanced with audio and visual media. Audio media with narrated and text, graphics, images, visual animations, and interesting kinesthetic interactions to sharpen students' abilities. The method used to create this article is literature review from various relevant sources. The result of this study is that the use of interactive game learning media based on Universal Design Learning (UDL) can help provide convenience for slow learner students in understanding the subject matter at school.

References

<p>Abell, M. M., Jung, E., Taylor, M. 2011<em>. </em>Students Perceptions of Classroom Instructional Environments in the Context of œUniversal Design for Learning. <em>Learning Enviroment SAGE</em>, Volume : 14:171185.</p><p>CAST. 2015. About Universal Design for Learning. Diunduh tanggal 29 Maret 2020 dari http://www.cast.org/our-work/about-udl.html .</p><p>Chaplin. J.P. 2002. <em>Kamus lengkap psikologi. Cetakan Keenam</em>. Penerjemah : Kartiko, K. Jakarta : PT. Raja Grafika Persada.</p><p>Firmansyah, B. H. 2017. <em>Pengaruh Universal Design for Learning (UDL) Berbasis Social Learning Networks (SLN) Terhadap Hasil Belajar</em>. Tesis, Program Pascasarjana Universitas Negeri Malang.</p><p>Firmansyah, B.H., Toenlioe, A.J.E., &amp; Ulfa, S. 2016. <em>Universal Design for Learning Sebagai Sarana Untuk Memfasilitasi Perbedaan Gaya Belajar Peserta Didik Dalam Belajar.</em> Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran dan Psikologi Pendidikan. Malang: PPs UM.</p><p>Handriyantini, E. 2009. <em>Permainan Edukatif (Educational Games) Berbasis Komputer Untuk Siswa Sekolah Dasar.</em> Sekolah Tinggi Informatika &amp; Komputer Indonesia Malang.</p><p>Hitchcock, C., Meyer, A., Rose, D., &amp; Jackson, R. 2002. Providing New Access to the General Curriculum: Universal Design for Learning. <em>TEACHING Exceptional Children</em>, 35, 8-17.</p><p>Kasi, Y. 2016. <em>Penerapan Pembelajaran IPA Terpadu Berbasis Universal Design For Learning (UDL) untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Peserta Didik yang Mengalami Kesulitan Belajar pada Materi Tekanan Zat Cair.</em> Universitas Pendidikan Indonesia.</p><p>Margono, B. S.. 2017. <em>Pengembangan Buku Digital dengan Prinsip Universal Design for Learning (UDL) untuk Kegiatan Belajar Mandiri pada Mata Pelajaran IPA.</em> Tesis, Program Studi Teknologi Pembelajaran, Pascasarjana, Universitas Negeri Malang.</p><p>Meier, D. 2002. The <em>Accelerated Learning Handbooks: Panduan Kreatif dan EfektifMerancang Program Pendidikan dan Pelatihan.</em> Diterjemahkan oleh Rahmani Astuti. Bandung: Kaifa.</p><p>Mujiono. 2018. <em>Pengembangan Pembelajaran Sistem Blended Berbasis Universal Design for Learning untuk Kelas Inklusif.</em> Tesis, Program Pascasarjana Universitas Negeri Malang.</p><p>Permendiknas . 2009. No 70 Tahun 2009. Tentang Pendidikan Inklusif bagi Anak yang Memiliki Kelainan dan Memiliki Potensi Kecerdasan dan atau Bakat Khusus. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.</p><p>Pickett, K.H.Spencer. 2011. <em>The Essential Guide to Internal Auditing, Second Edition.</em> United Kingdom: John Wiley &amp; Sons Ltd.</p><p>Pratiwi, J. C. 2015. Sekolah Inklusi untuk Anak Berkebutuhan Khusus: Tanggapan terhadap Tantangan Kedepannya. Kerjasama Program Studi S-3 Ilmu Pendidikan, Program Studi S-2 Pendidikan Luar Biasa Universitas Sebelas Maret Surakarta dan ISPI Wilayah Jawa Tengah.</p><p>Rose &amp; Meyer. 2002. Teaching Every Student in The Digital Age: Universal Design for Learning. Alexandria. VA: Association for Supervision and Curriculum Development.</p><p>Sudrajat. 2008. Pengertian Pendekatan, Strategi, Metode, Teknik dan Model Pembelajaran. Bandung : Sinar Baru Algensindo.</p><p>Utomo, Jimmy Trianto. (2015). Universal Design for Learning: Pengertian, Prinsip, dan Penerapan. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan. Malang: Prodi TEP UM.</p><p>Wibisono, Raindy. 2010. Game Motorik untuk Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus (Tuna Grahita) Berbasis Android. Teknik Informatika, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.</p><p>Yasin, Fatah. 2015. Game Edukasi Pengenalan Anggota Tubuh Dan Pengenalan Angka Untuk Anak Berkebutuhan Khusus (Abk) Tunagrahita Berbasis Kinect. Fakultas Komunikasi dan Informatika, Universitas Muhammadiyah Surakarta.</p>

Downloads

Published

2022-11-15

How to Cite

Chumairo, P. Z., Efendi, M., Samawi, A., Hidayaturrahman, D., Ediyanto, E., & Sunandar, A. (2022). GAME INTERAKTIF BERBASIS UNIVERSAL DESIGN LEARNING BAGI SISWA SLOW LEARNER DI SEKOLAH INKLUSI. JP (Jurnal Pendidikan) : Teori Dan Praktik, 6(2), 123–128. https://doi.org/10.26740/jp.v6n2.p123-128
Abstract views: 461 , PDF Downloads: 779