The Role of GRI on Financial Performance Phenomenon

Authors

  • Achmad Soediro Accounting Departement, Faculty of Economics, Universitas Sriwijaya
  • Eogenie Lakilaki Accounting Departement, Faculty of Economics, Universitas Sriwijaya
  • Shahir Akram Hassan Centre for Islamic Development Management Studies (ISDEV), Universiti Sains Malaysia (USM)

Keywords:

financial performance, firm value, Islamic Bank, Maqasid Sharia, Islamic Worldview

Abstract

The orientation of this study is to prove the competence of CSR disclosure using the GRI index on the effect of financial performance on the value of Islamic Bank companies in Indonesia. By using FDR, ROA, and CAR as proxies for independent variables, EVA as a proxy for the dependent variable, GRI as a proxy for moderation variables, and Islamic Commercial Banks in Indonesia for the period 2017-2021 as research objects. This study uses secondary data in the form of 50 financial statements which are then processed and analyzed using MRA (Moderation Regression Analysis). The results show that GRI is able to moderate and strengthen the effect of Financial Performance both partially and simultaneously on firm value. Maqashid Sharia and Islamic Worldview answer the research problem by explaining that after the company meets its business objectives (maximizing profits), the next is to fulfill social goals through CSR practices as part of Islamic law to increase company value and achieve His pleasure.

References

Ardian, V., & Wahyudi, I. (2023). Pengaruh Profitabilitas Dan Solvabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Yang Dimoderasi Corporate Social Responsibility. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi (JIRA), 5(1), 212–236. http://repository.lppm.unila.ac.id/5046/

Damara, R., & Farida, L. (2015). Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Pengungkapan CSR dan GCG Sebagai Variabel Pemoderasi. Artikel Ilmiah Mahasiswa, 2, 10–20.

Dwigana, P. R. (2019). Analisis Perbandingan Penggunaan GRI Indeks Dan ISR Indeks Dalam Pengungkapan Corporate Social Responsibility Bank Umum Syariah Di Indonesia Tahun 2015-2017. In uinjkt.ac.id.

Economicreview.id. (2022). Inilah 17 Perusahaan Ber-CSR Terbaik ICSRA V 2022. Economicreview.Id. https://economicreview.id/inilah-17-perusahaan-ber-csr-terbaik-2022/

Evan, H. M. et al. (2021). Good Corporate Governance, Profitabilitas, Kebijakan Deviden dan Nilai Perusahaan Pada Konstituen Jakarta Islamic Index 70. J-EBIS : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 6(1), 67–88. https://doi.org/10.32505/j-ebis.v6i1.2684

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25 Edisi 9. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Global Islamic Economy Report. (2022). State of Global Islamic Economy Report 2022: Unlocking Opportunity. Dinarstandard. https://www.dinarstandard.com/post/state-of-the-global-islamic-economy-report-2022

GRI. (2013). Global Reporting Initiative (GRI) G4. Global Reporting Initiative (GRI).

Hanifah, D. A. (2019). Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan dengan Corporate Social Responsibility dan Kepemilikan Institusional Sebagai Variabel Moderasi (Studi Empiris pada Bank Konvensional yang Terdaftar dalam Bursa Efek Indonesia Tahun 2015-2017). In UIN Yogyakarta.

Ilyas, R. (2021). Peran Dewan Pengawas Syariah Dalam Perbankan Syariah. JPS (Jurnal Perbankan Syariah), 2(1), 42–53. https://doi.org/10.46367/jps.v2i1.295

Ningrum, U. N., & Asandimitra, N. (2017). Pengaruh Kinerja Keuangan, Struktur Modal dan Ukuran Perusahaan terhadap Nilai Perusahaan dengan GCG dan CSR sebagai Variabel Moderating Pada Perusahaan Peringkat Pertama ARA, ISRA, dan Peringkat Emas Proper Yang Listing di BEI Periode 2011-2015. Jurnal Ilmu Manajemen, 5(1), 1–14.

Nst, M. Z. A., & Nurhayati. (2022). Teori Maqashid Al-Syari’Ah Dan Penerapannya Pada Perbankan Syariah. Jesya : Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah, 5(1), 899–908. https://doi.org/10.36778/jesya.v5i1.629

Prabowo, A. E. (2014). Pengantar Akuntansi Syariah: Pendekatan Praktis. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. (1st ed.). CV Bina Karya Utama.

Pradita, R. A., & Suryono, B. (2019). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Ukuran Perusahaan Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 4(2), 68–79. https://doi.org/10.31932/jpe.v4i2.567

Prena, G. Das, & Muliyawan, I. G. I. (2019). Pengaruh Kinerja Keungan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Pemoderasi. Wacana Ekonomi (Jurnal Ekonomi, Bisnis, Dan Akuntansi), 4(2), 245–258. https://doi.org/10.25105/jat.v4i2.4838

Rachman, M. R., & Priyadi, M. P. (2021). Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas, dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 3(3), 1131. https://doi.org/10.24912/jpa.v3i3.14905

Rahma, A. N., & Munfaqiroh, S. (2021). Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas, dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Corporate Social Responsibility (CSR) Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Manajemen Dirgantara, 14(1), 302–312.

Ramdhany, M. et al. (2018). Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Tanggung Jawab Sosial Perusahaan Sebagai Pemoderasi Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Akuntansi, 7(1), 73–87.

Raningsih, N. K., & Artini, L. G. S. (2018). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Moderasi. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 7(8), 1997–2026.

Rivandi, M., & Gusmariza, T. (2021). Pengaruh Financing to Deposit Ratio, Capital Adequacy Ratio dan Non Performing Financing terhadap Profitabilitas Pada Bank Umum Syariah. Owner : Riset & Jurnal Akuntansi, 5(2), 473–482. https://doi.org/10.33395/owner.v5i2.470

Sanjaya, S., & Akbar, R. (2021). Pengaruh Non Performing Loan (NPL) Dan Loan To Deposit Ratio (LDR) Terhadap Return on Asset (ROA) Pada Perusahaan Perbankan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 1048–1051. https://doi.org/dx.doi.org/10.30596%2Fsnk.v2i1.8437

Sarwat, A. (2019). Maqashid Syari’ah. Rumah Fiqih Publishing.

Sekaran, U., & Bougie, R. (2017). Metode Penelitian Untuk Bisnis : Pendekatan Pengembangan Keahlian, Edisi 6 Buku 1 dan Buku 2. Salemba Empat.

Sholichah, I. U. (2022). Realization of Maqashid Syariah Index (MSI) In Evaluating the Performance of Islamic Banking in Indonesia. Madani Syariah, 5(2), 141–151.

Simsek, H. (2023). Usury in Scriptures: The Case of the Qur’an. Journal of Economic Policy Researches, 10(1), 261–279. https://doi.org/10.26650/jepr122449

Syahputri, Y. A., & Surenggono. (2019). Analisis Perbandingan Penggunaan Global Reporting Initiative Index dan Islam Social Reporting Index Dalam Pengungkapan Corporate Social Resonsibility Perbankan Syariah di Indonesia tahun 2014-2015. Liability, 01(2), 84–111.

Tumanan, N., & Dyah, R. (2021). Pengaruh Likuiditas, Profitabilitas, Leverage Terhadap Nilai Perusahaan, CSR Sebagai Pemoderasi. E-Bisnis : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 14(1), 123–136. https://doi.org/10.51903/e-bisnis.v14i1.380

Yasin, M. N. (2018). Politik Hukum Ekonomi Syariah. UIN Maliki Press.

Zs, N. Y. et al. (2022). Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Moderating (Studi Empiris Pada Perusahaan Perbankan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode 2018-2020). Ekombis Review : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 10(1), 281–298. https://doi.org/10.37676/ekombis.v10is1.2053

Published

2024-03-17

How to Cite

Soediro, A., Lakilaki, E., & Hassan, S. A. (2024). The Role of GRI on Financial Performance Phenomenon. AKRUAL: Jurnal Akuntansi, 15(2). Retrieved from https://journal.unesa.ac.id/index.php/aj/article/view/30210
Abstract views: 65