THE AESTHETIC OF PAMOR LUKIS KERIS PONDOK SENI MAYAPADA IN PAMEKASAN

Authors

  • Oktaberia Sakti Maharani Universitas Negeri Surabaya
  • I Nengah Mariasa Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/sembadra.v3n1.p33-39

Abstract

Pondok Seni Mayapada is a hermitage in Pamekasan Madura where the community has an activity of making keris. In this place, they produce a special and aesthetic keris through the method of painting. The keris is painted using fire medium. The results are very unique and interesting. The fire keris painting come up in various forms and designs such as paintings of flowers, paintings of fire, and paintings of leaves. Each painting has the same style because the basis of the painting uses fire, so the color result is only black and white.

Keywords: Pamekasan, Keris, Painting, Fire, Aesthetics

Author Biographies

Oktaberia Sakti Maharani, Universitas Negeri Surabaya

Pendidikan Seni Budaya, Pascasarjana, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia

I Nengah Mariasa, Universitas Negeri Surabaya

Pendidikan Seni Budaya, Pascasarjana, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia

References

Arifin, MT. 2006. Keris Jawa. Jakarta: Hajied Pustaka.

Bambang Harsrinuksmo. 2004. Ensiklopedi Keris. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Bayu Wibisana. 2010. Keris Pusaka Jawa. Klaten: PT Intan Pariwara.

Gie, The Liang. 1983. Garis Besar Estetik (Filsafat Keindahan). Yogyakarta.

http://kerispamor.com/keris-pamor-blarak-sineret/ - :~:text=Tuah%20Keris%20Pamor%20Blarak%20Sineret,baik%20atasan%2C%20sesama%20maupun%20bawahan.&text=Banyak%20cerita%2C%20Keris%20dengan%20Pamor,beranekaragam%20dengan%20keistimewaan%20yang%20beda

http://kerispamor.com/keris-pamor-junjung-derajat/#:~:text=Sebagaimana%20namanya%2C%20Keris%20dengan%20Pamor,kesuksesan%20di%20bidang%20yang%20digelutinya.&text=Keris%20semacam%20ini%20diyakini%20menjadi,sebagai%20simbul%20peningkatan%20derajat%20pemiliknya.

Poerwodarminto, W.J.S. 1985. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Purwadi dkk. 2010. Ensiklopedi Kebudayaan Jawa. Yogyakarta: Bina Media.

Putri Fitria. 2014. Kamus Sejarah & Budaya Indonesia. Bandung: Nuansa Cendekia.

Ragil Pamungkas. 2007. Mengenal Keris Senjata œMagis Masyarakat Jawa. Yogyakarta: Penerbit Narasi.

Soedarso Sp. 2004. œPendekatan Ilmu Seni Dalam Kajian Estetik Tentang Bilah Keris Seni. Jurnal Pengetahuan dan Penciptaan Seni. ISI Yogyakarta. 1 Maret.

Sudarwan Danim. 2002. Menjadi Peneliti Kualitatif. Bandung: CV. Pustaka Setia

Sumintarsih, dkk. 1990. Senjata Tradisional Daerah Istimewa Yogyakarta. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Supersukses. www.geocities.com/keris www.nikhef.ni/-tonvr/keris/keris2/bahasa

Sutiyono. 2013. Proses Kebudayaan Jawa. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sutopo. 1988. Pengantar Penelitian Kualitatif Dasar-Dasar Teoritis dan Praktis. Surakarta: UNS Press.

____________. 2002. Metodologi Penelitian Kualitatif. Surakarta: UNS Press.

Winter, F.L., AS. 2009. Kitab Klasik Tentang Keris. Yogyakarta: Panji Pustaka.

Wirahadidarsana, S. & M.L.P Pusposukadgo. 1985. Mengenal Kerajinan Tradisi Pembuatan Keris. Surakarta: Tiga Serangkai.

Downloads

Published

2021-04-30

How to Cite

Maharani, O. S., & Mariasa, I. N. (2021). THE AESTHETIC OF PAMOR LUKIS KERIS PONDOK SENI MAYAPADA IN PAMEKASAN. Sembadra, Journal of Arts and Education Studies, 3(1), 33–39. https://doi.org/10.26740/sembadra.v3n1.p33-39

Issue

Section

Editorial
Abstract views: 204 , PDF Downloads: 117