BUILDING GENDER EQUALITY BASED COMMUNICATION THROUGH ONLINE MEDIA

Authors

  • Dita Nurmadewi Bakrie University

Abstract

Gender equality remains an issue in Indonesia due to the deeply rooted patriarchal culture in society. Online media, as a form of digital communication, has the potential to be a platform for voicing various issues related to gender equality. However, online media often continues to portray women as objects of gender-biased discourse. This study aims to analyze strategies that online media can adopt to build gender-equal communication. The research employs a qualitative method through a literature review. Data analysis is conducted using a descriptive qualitative approach with an interactive model. The findings indicate that, although efforts have been made to establish more inclusive gender-equal communication, gender bias is still found in some content and narratives presented by online media. Strategies that online media can adopt in building gender-equal communication include presenting content and narratives that do not marginalize women as mere objects, strengthening digital literacy through content and discussion spaces in online media, and granting women the freedom to voice gender equality through digital platforms.

Keywords: Communication, Gender Equality, Online Media.

References

Afandi, A. (2019). Bentuk-Bentuk Perilaku Bias Gender. LENTERA: Journal of Gender and Children Studies, 1-17.

APJII (7 Februari 2024). Jumlah Pengguna Internet Indonesia Tembus 221 Juta Orang. https://apjii.or.id/berita/d/apjii-jumlah-pengguna-internet-indonesia-tembus-221-juta-orang/

Apriliandra, S., & Krisnani, H. (2021). Perilaku Diskriminatif Pada Perempuan Akibat Kuatnya Budaya Patriarki di Indonesia Ditinjau dari Perspektif Konflik. Jurnal Kolaborasi Resolusi Konflik, 1-13.

Doko, M. M. (2019). Representasi Ketidakadilan Gender dalam Konstruksi Pemberitaan Media Daring kupang.tribunnews.com dan bogor.tribunnews.com. Jurnal Penelitian Pers dan Komunikasi Pembangunan, 95-108.

Febryanti, D. R., Hamad, I., & Rusadi, U. (2024). Pemetaan Wacana Berbasis Korpus di Media Sosial. Jurnal Ilmu Komunikasi, 1-18.

Gushevinalti, S. S., & Sunaryanto, H. (2020). Transformasi Karakteristik Komunikasi di Era Konvergensi Media. Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 83-134.

Idrus, M. (2015). Metode Penelitian Ilmu Sosial: Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jakarta: Erlangga.

Konde.co. (10 Desember 2022). Yuk, Perjuangkan Media Sosial untuk Ruang Aman Anak dan Perempuan. https://www.konde.co/2022/12/pentingnya-media-sosial-sebagai-ruang-aman-untuk-anak-dan-perempuan.htm

Konde.co. (22 Oktober 2024). Kbgout: Pornografi Hilir Mudik di Trending Topic Media Sosial X, Lagi-lagi Objeknya Perempuan. https://www.konde.co/2024/10/kbgout-pornografi-hilir-mudik-di-trending-topic-media-sosial-x-lagi-lagi-objeknya-perempuan/

Magdalene.co. (17 Desember 2024). Bercanda Kok Seksis, Ketika Ruang Publik Jadi Panggung Rendahkan Perempuan. https://magdalene.co/story/bercanda-kok-seksis-ruang-publik-perempuan/

Magdalene.co. (16 April 2025). Kalau gitu, pakai rok saja: dan Suami yang tak lagi diam-diam bantu di dapur. https://magdalene.co/story/suami-bantu-di-dapur-petani-sawit/

Magdalene.co. (2 Mei 2025). Ayah yang hadir: Cerita pengasuhan tanpa cibiran. https://magdalene.co/story/ayah-hadir-pengasuhan-setara-kampung/

Muallimah, M. A., & Yusuf, S. P. (2022). Diskriminasi Gender dalam Promosi Jabatan. Pasaman Sumatera Barat: Azka Utama.

Muhtadi, S. M. (2018). Pengantar Ilmu Jurnalistik. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Na'im, Z. (2021). Peran Perempuan di Media Massa. Al-Wardah: Jurnal Kajian Perempuan, Gender, dan Agama, 15(2).

Nasriyah. (2023). Pengaruh Media Sosial Terhadap Persepsi Remaja Tentang Kesetaraan Gender. Harakat An-Nisa: Jurnal Studi Gender dan Anak, 11-22.

Novitasari, H. (2021). Islam dan Kesetaraan Gender: Perspektif Qira'ah Mubadalah. Surabaya: Inoffast Publishing Indonesia.

Nurhidayah, S., Prihantini, A. F., & Efendi, T. A. (2023). Gender Representation in Narrative Texts in English Textbook: Questioning the Values Through The 2013 Curriculum. Journal of English Teaching Adi Buana, 66-77.

Prastowo, A. (2000). Memahami Metode-Metode Penelitian: Suatu Tinjauan Teoritis dan Praktis. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Prihantini, A. F., Nurhidayah, S., & Efendi, T. A. (2024). Rekonstruksi dan Representasi Citra Perempuan dalam Media Visual Periklanan Indonesia: Upaya Pencegahan Kekerasan Seksual Terhadap Perempuan. Jurnal Basataka, 585-599.

Purwaningtyas, M. P. (2021). Indonesia Women's Activism in Instagram. Jurnal Ilmu Komunikasi, 141-162.

Rizky, P. A., & Mar'iyah, C. (2021). Advokasi Kebijakan RUU PKS: Analisis Pemberitaan Media Perempuan Magdalene.co dan Konde.co. The Journalish: Social and Government, 036-046.

Sakina, A. I., & Siti, D. H. (2017). Menyoroti Budaya Patriarki di Indonesia. Social Work Journal, 71-80.

Syayekti, E. I. (2023). Komunikasi di Media Sosial: Perspektif Kesetaraan Gender. Academic Journal of Da'wa and Communication, 141-154.

Thadi, R. (2014). Citra Perempuan Dalam Media. Syi'ar, 27-38.

UN Women. (2021). Generation equality. https://www.unwomen.org/en/get-involved/beijing-plus-25/generation-equality/

Wahyudi, D., & Kurniasih, N. (2022). Studi Islam Interdisipliner Dalam Pendidikan Islam Berbasis Moderasi Beragama. Jurnal Moderasi Beragama, 22-36.

Published

2025-06-01

How to Cite

Nurmadewi, D. (2025). BUILDING GENDER EQUALITY BASED COMMUNICATION THROUGH ONLINE MEDIA. Lentera : Journal of Gender and Children Studies, 5(1), 361–372. Retrieved from https://journal.unesa.ac.id/index.php/JOFC/article/view/38954
Abstract views: 18 , PDF Downloads: 69