GURU: ANTARA PENDIDIK, PROFESI, DAN AKTOR SOSIAL

Warsono Warsono

Abstract


Abstrak

Menjadi guru berarti menyandang dua status sekaligus pada dirinya. Yakni, profesional dan pendidik. Tetapi, kedua status ini tidak hanya didasarkan kompetensi dedaktif-metodik saja. Sebab, ada ekspektasi sosial yang menjadi cita-cita ideal masyarakat. Sehingga, guru profesional bukan semata-mata berorientasi mendapatkan pekerjaan dan pendapatan yang layak, melainkan juga memiliki panggilan jiwa dan kesadaran humanis. Meskipun banyak pelatihan peningkatan profesi guru di berbagai jurusan kependidikan, tetapi prosesnya tidak banyak bermakna. Hal ini disebabkan cara berpikir guru yang materislistik. Oleh sebab itu, makna guru sebagai pekerjaan harus digeser pada posisinya sebagai aktor sosial yang saling berdialog dengan realitas sosialnya untuk menemukan berbagai solusi akan persoalan pendidikan.

Kata kunci: guru, pendidik, profesi, dan aktor sosial

Abstract

Being teacher means having double status namely professionals and educators. However, both of status are not only based on didaktic-methodical competence. There are social expectation coming from the society to be ideal people. Thus, professional teachers are not solely oriented to get a job and a decent income, but also has a soul and human consciousness. Although there are lot of training to improve the teaching profession in the various departments of education, most of them are meaningless. This is due to the way of teachers’ thought which is materislistic. Therefore, the meaning of the teacher as the workers should be shifted in position as social actors who always engage in mutual dialogue with the social reality to formulate solutions toward issue of education.

Keywords: teacher, educator, profession, social actor

 


Full Text:

PDF

References


Farley, E. John. 1990. Sociology. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.

Freire, Paulo, 1984. Pendidikan Sebagai Praktek Pembebasan. Jakarta: Gramedia

Haralambos Michael and Holborn Martin. 2000. Sociology Themes and Perspectives. Fifth edition. London: Harper Collins Publishers Limited.

Hartoko, Dick. (ed.). 1985. Memanusiakan Manusia Muda. Yogyakarta: Kanisius.

Illich, Ivan. 2000. Bebaskan Masyarakat dari Belenggu Sekolah. Jakarta: YOI

Lickona, Thomas. 1992. Educating for Character. New York: Bantam Books.

Santrock, W. John. 2009. Educational Psychology (fourth edition). New York: McGraw-Hill.

Schunk, H. Dale. 2004. Learning Theories An Educational perspective. United States of America: Pearson Prentice Hall.

Suprijono, Agus. 2010. Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM, Yogyakarta: Pustaka Pelajar


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


The Journal of Society & Media is indexed by

E-ISSN : 2580-1341